Sunday, November 18, 2007

I want my son and my husband to become lebos!!

About the Campaign

Women’s right to equal citizenship is guaranteed by the majority of Arab constitutions, as well as by international law. Yet across the Middle East and North Africa (MENA) region and the Gulf, women are denied their right to nationality – a crucial component of citizenship.

In almost every country in the MENA and Gulf regions, women who marry men of other nationalities cannot confer their original nationality to their husbands or children. Only fathers, not mothers, can confer their nationality to their children.

Discriminatory laws denying women equal nationality rights undermine women’s status as equal citizens in their home countries. Such laws send the message that women do not enjoy a direct relationship with the state, but must access their citizenship rights through mediation of a male family member, such as a father or a husband. Until women in the MENA and Gulf regions are recognized as full nationals and citizens, they cannot participate fully in public life, nor claim the other rights to which they are entitled as equal members of their societies.

The denial of women’s nationality rights also created real suffering for dual nationality families living in the woman’s home country. Children and spouses are treated as foreigners and must obtain costly residence permits. Children are often excluded from social services such as social security, healthcare and subsidized or free access to education. In many countries, spouses and children have limited employment opportunities and are unable to own property. In terms of psychological impact, many women feel isolated and guilty because they feel responsible for the difficulties faced by their families, while children suffer from low self-esteem because of their second-class status.
Goals of the Campaign

The Women’s Learning Partnership joins with regional partners in the Middle East, North Africa and the Gulf to call for:

* Legal reform enabling women to confer their nationality to their husbands and children without condition
* Full implementation of reformed nationality laws and equal access to these laws for all women
* Recognition of women as equal citizens in all areas of life


المطالبة بالمساواة في حق المواطنة

حملة من أجل المطالبة بحق النساء العربيات في نقل الجنسية

تعريف عن الحملة

لقد أقرت معظم الدساتير العربية والقوانين الدولية حق النساء في مواطنة متساوية. إلا أن النساء في بلدان المشرق والمغرب العربيين وفي منطقة الخليج العربي، لايزلن محرومات من حقهن في منح جنسيتهن إلى عائلاتهن (الزوج والأولاد) في حال تزوجن من جنسية أخرى، هذا الحق الذي يشكل عنصرا حاسما من عناصر المواطنة.

ففي معظم دول المشرق والمغرب العربيين، لا يحق للنساء اللاتي يتزوجن من رجال من غير جنسيتهن أن يمنحن جنسيتهن إلى الزوج والأولاد، حيث يقتصر هذا الحق على الرجال دون سواهم.

وبالتالي فإن القوانين التمييزية التي تحول دون حق النساء بمنح جنسيتهن إلى الزوج والأولاد، تؤثر سلباً على تمتنع النساء بمواطنة كاملة وفاعلة. هذا النوع من التمييز القانوني يحرم النساء كمواطنات من تمتعهن بعلاقة مباشرة بالدولة، إذ لابد من وجود وسيط ذكر، لكي تحصل على مستحقاتها وحقوقها. وعليه، فإن النساء في دول المشرق والمغرب العربيين، وفي دول الخليج العربي، لن يشاركن في بصورة كاملة وفاعلة في مرافق الحياة العامة، ولن يتمكن من الولوج إلى المستحقات الإجتماعية إلا إذا تمتعن بمواطنة كاملة.

ومن جهة أخرى، فإن حرمان المرأة من ممارسة حقها بالمواطنة الكاملة عبر قدرتها على منح الجنسية، يسبب معاناة حقيقية لأفراد أسرها الذين يعيشون في وطن والدتهم/هن، ويحملون جنسية مخالفة، حيث يعامل الأطفال والأزواج كأجانب وبالتالي يتوجب عليهم/هن دفع مصاريف مكلفة للحصول على تصاريح الإقامة. هذا فضلاً عن حرمان الأطفال وعدم تمتعهم/هن بالخدمات الاجتماعية، مثل الرعاية الصحية والضمان الاجتماعي والإعانات و الحصول على التعليم المجاني. كما يعاني الأزواج والأبناء في عدد كبير من هذه البلدان من محدودية فرص العمل وغياب الحق في الملكية.

أما بالنسبة لتبعات ذلك النفسية، فإن الكثير من النساء يشعرن بالعزلة ويتملكهن الشعور بالذنب كونهم يعتبرن أنفسهن مسؤولات على الصعوبات التي تواجهها أفراد أسرهن، في حين يعاني الأطفال من تدني احترام الذات بسبب وضعهم القانوني الذي يجعل منهم مواطنين من الدرجة الثانية.

أهداف الحملة

ينضم “التضامن النسائي للتعلم من أجل الحقوق و التنمية و السلام” / Women’s Learning Partnership (WLP) إلى الجمعيات الجهوية الشريكة له في بلدان الشرق الأوسط و شمال إفريقيا و منطقة الخليج للمطالبة ب :

• إصلاح قانوني يعطي المرأة حق نقل جنسيتها لزوجها وأطفالها دون شروط،

• تنفيذ كامل للإصلاحات التي تم تعديلها في قوانين الجنسية والحق لجميع النساء بالتمتع بهذه القوانين،

• الاعتراف بالنساء كمواطنات على قدم المساواة مع غيرهن من المواطنين في كافة مجالات الحياة.


حملة منظمة من طرف “التضامن النسائي للتعلم من أجل الحقوق و التنمية و السلام ” بمشاركة مع “مركز الإعلام و التوثيق لحقوق الطفل و المرأة” (الجزائر ،(CIDEF/
” جمعية النساء البحرينيات” (البحرين ،(BWS/
” منتدى النساء من أجل التنمية” (مصر ،(FWID/
” المعهد الدولي لتضامن النساء” (الأردن ،(SIGI/J/
“ مجموعة الأبحاث و التدريب للعمل التنموي” (لبنان ،(CRTD-A/
و الجمعية الديمقراطية لنساء المغرب (المغرب (ADFM/
Take Action

* Sign the Petition
* Tell a Friend
* Action Survey #2

No comments: